Cześć! Dziś pogadamy o automatycznych skrzyniach DSG. To taka super sprytna skrzynia biegów, którą wymyślili ludzie z Volkswagena. Jest szybka, wygodna i daje frajdę z jazdy. Powiem ci, dlaczego tyle osób ją lubi i co w niej jest takiego fajnego.

Co to w ogóle jest ta automatyczna skrzynia DSG?

DSG to skrót od niemieckiej nazwy, która znaczy mniej więcej "skrzynia z szybkim przełączaniem". To taka mieszanka manualnej i automatycznej skrzyni. Volkswagen wymyślił ją w 2003 roku i od tego czasu sporo kierowców się w niej zakochało.

Automatyczna Skrzynia Biegów DSG

Jak to ustrojstwo działa?

Wyobraź sobie, że masz dwie skrzynie biegów w jednej. Jedna zajmuje się nieparzystymi biegami (1, 3, 5, 7), a druga parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym. Dzięki temu, jak jedziesz na jednym biegu, skrzynia już szykuje następny. Zmiana biegu trwa ułamek sekundy - szybciej niż mrugniesz okiem. To dlatego jazda jest taka płynna i dynamiczna.

Z czego składa się taka automatyczna skrzynia DSG?

To dość skomplikowana zabawka. Oto główne części:

  1. dwa sprzęgła (mokre w mocnych autach, suche w słabszych),
  2. dwa wałki wejściowe,
  3. dwa wałki wyjściowe,
  4. zestaw kół zębatych,
  5. mechatronika (taki mózg skrzyni - połączenie hydrauliki i elektroniki),
  6. komputer sterujący,
  7. pompa oleju (w wersjach z mokrymi sprzęgłami),
  8. chłodnica oleju,
  9. różne czujniki.

Każda z tych części ma ważne zadanie, żeby wszystko działało jak w zegarku.

Wnętrze skrzyni DSG

W jakich autach znajdziesz automatyczne skrzynie DSG?

Głównie w autach z grupy Volkswagena. Oto kilka przykładów:

  1. Volkswagen: Golf, Passat, Tiguan
  2. Audi: A3, A4, Q3
  3. Škoda: Octavia, Superb
  4. SEAT: Leon, Ateca
  5. Porsche: 911 , Panamera itd.

Znajdziesz je w małych autach miejskich, ale też w dużych, luksusowych limuzynach i SUV-ach.

Co jest fajnego w automatycznej skrzyni DSG?

  1. błyskawicznie zmienia biegi - jedziesz jak po maśle,
  2. oszczędza paliwo lepiej niż stare automaty,
  3. możesz sam zmieniać biegi, jak ci się zachce (tryb manualny),
  4. jazda jest wygodna - żadnego szarpania przy zmianie biegów,
  5. auto lepiej przyspiesza.

A jakie są minusy i częste problemy?

  1. droższe w zakupie i naprawie - no cóż, za dobrą zabawę trzeba zapłacić,
  2. czasem nawala mechatronika - to taki delikatny element,
  3. trzeba regularnie wymieniać olej - to ważne!
  4. niektóre wersje mogą szarpać przy małych prędkościach, np. w korkach.

Najczęściej psuje się:

  • mechatronika
  • sprzęgła (zwłaszcza w suchych wersjach)
  • kable elektryczne
  • zdarzają się wycieki oleju

Czym się różni DSG od DCT?

DSG i DCT to w sumie podobne skrzynie, ale są między nimi małe różnice:

  1. DSG to nazwa Volkswagena, DCT to ogólna nazwa tej technologii,
  2. DSG ma zwykle 6 lub 7 biegów, DCT może mieć nawet 9,
  3. DSG znajdziesz głównie w autach z grupy Volkswagena, DCT stosują różni producenci,
  4. DSG słynie z super szybkich zmian biegów, DCT może działać różnie, zależy od producenta.

Ale generalnie, obie dają podobne korzyści - szybką zmianę biegów i fajne wrażenia z jazdy.

Jak dbać o automatyczną skrzynię DSG?

Żeby twoja skrzynia DSG długo i dobrze działała, warto przestrzegać kilku zasad:

  1. wymieniaj olej regularnie - zwykle co 60-80 tysięcy km, albo jak producent zaleca,
  2. używaj dobrego oleju - DSG potrzebuje specjalnego oleju do skrzyń,
  3. nie przeciążaj auta - nie ciągnij ciężkich przyczep, jeśli twoje auto nie jest do tego stworzone,
  4. jedź z głową - nie baw się w "rolowanie" na luzie i nie ruszaj jak szalony,
  5. rób przeglądy - mechanik wcześniej wyłapie potencjalne problemy.

Podsumowanie

Automatyczne skrzynie DSG to naprawdę fajny wynalazek. Łączą to, co najlepsze w manualnych i automatycznych skrzyniach. Dają ci wygodę, oszczędność paliwa i sportowe wrażenia z jazdy. Jasne, mają swoje wady i czasem się psują, ale jeśli będziesz o nie dbać, odwdzięczą się latami bezproblemowej jazdy.

Jeśli masz auto z DSG albo myślisz o kupnie takiego, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwym użytkowaniu. Jak coś cię niepokoi albo masz problem, nie kombinuj sam - jedź do dobrego warsztatu, który zna się na automatach. Dobra opieka sprawi, że będziesz mógł cieszyć się swoim autem przez długi czas.