Cześć! Dziś pogadamy o automatycznych skrzyniach DSG. To taka super sprytna skrzynia biegów, którą wymyślili ludzie z Volkswagena. Jest szybka, wygodna i daje frajdę z jazdy. Powiem ci, dlaczego tyle osób ją lubi i co w niej jest takiego fajnego.
Co to w ogóle jest ta automatyczna skrzynia DSG?
DSG to skrót od niemieckiej nazwy, która znaczy mniej więcej "skrzynia z szybkim przełączaniem". To taka mieszanka manualnej i automatycznej skrzyni. Volkswagen wymyślił ją w 2003 roku i od tego czasu sporo kierowców się w niej zakochało.
Jak to ustrojstwo działa?
Wyobraź sobie, że masz dwie skrzynie biegów w jednej. Jedna zajmuje się nieparzystymi biegami (1, 3, 5, 7), a druga parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym. Dzięki temu, jak jedziesz na jednym biegu, skrzynia już szykuje następny. Zmiana biegu trwa ułamek sekundy - szybciej niż mrugniesz okiem. To dlatego jazda jest taka płynna i dynamiczna.
Z czego składa się taka automatyczna skrzynia DSG?
To dość skomplikowana zabawka. Oto główne części:
- dwa sprzęgła (mokre w mocnych autach, suche w słabszych),
- dwa wałki wejściowe,
- dwa wałki wyjściowe,
- zestaw kół zębatych,
- mechatronika (taki mózg skrzyni - połączenie hydrauliki i elektroniki),
- komputer sterujący,
- pompa oleju (w wersjach z mokrymi sprzęgłami),
- chłodnica oleju,
- różne czujniki.
Każda z tych części ma ważne zadanie, żeby wszystko działało jak w zegarku.
W jakich autach znajdziesz automatyczne skrzynie DSG?
Głównie w autach z grupy Volkswagena. Oto kilka przykładów:
- Volkswagen: Golf, Passat, Tiguan
- Audi: A3, A4, Q3
- Škoda: Octavia, Superb
- SEAT: Leon, Ateca
- Porsche: 911 , Panamera itd.
Znajdziesz je w małych autach miejskich, ale też w dużych, luksusowych limuzynach i SUV-ach.
Co jest fajnego w automatycznej skrzyni DSG?
- błyskawicznie zmienia biegi - jedziesz jak po maśle,
- oszczędza paliwo lepiej niż stare automaty,
- możesz sam zmieniać biegi, jak ci się zachce (tryb manualny),
- jazda jest wygodna - żadnego szarpania przy zmianie biegów,
- auto lepiej przyspiesza.
A jakie są minusy i częste problemy?
- droższe w zakupie i naprawie - no cóż, za dobrą zabawę trzeba zapłacić,
- czasem nawala mechatronika - to taki delikatny element,
- trzeba regularnie wymieniać olej - to ważne!
- niektóre wersje mogą szarpać przy małych prędkościach, np. w korkach.
Najczęściej psuje się:
- mechatronika
- sprzęgła (zwłaszcza w suchych wersjach)
- kable elektryczne
- zdarzają się wycieki oleju
Czym się różni DSG od DCT?
DSG i DCT to w sumie podobne skrzynie, ale są między nimi małe różnice:
- DSG to nazwa Volkswagena, DCT to ogólna nazwa tej technologii,
- DSG ma zwykle 6 lub 7 biegów, DCT może mieć nawet 9,
- DSG znajdziesz głównie w autach z grupy Volkswagena, DCT stosują różni producenci,
- DSG słynie z super szybkich zmian biegów, DCT może działać różnie, zależy od producenta.
Ale generalnie, obie dają podobne korzyści - szybką zmianę biegów i fajne wrażenia z jazdy.
Jak dbać o automatyczną skrzynię DSG?
Żeby twoja skrzynia DSG długo i dobrze działała, warto przestrzegać kilku zasad:
- wymieniaj olej regularnie - zwykle co 60-80 tysięcy km, albo jak producent zaleca,
- używaj dobrego oleju - DSG potrzebuje specjalnego oleju do skrzyń,
- nie przeciążaj auta - nie ciągnij ciężkich przyczep, jeśli twoje auto nie jest do tego stworzone,
- jedź z głową - nie baw się w "rolowanie" na luzie i nie ruszaj jak szalony,
- rób przeglądy - mechanik wcześniej wyłapie potencjalne problemy.
Podsumowanie
Automatyczne skrzynie DSG to naprawdę fajny wynalazek. Łączą to, co najlepsze w manualnych i automatycznych skrzyniach. Dają ci wygodę, oszczędność paliwa i sportowe wrażenia z jazdy. Jasne, mają swoje wady i czasem się psują, ale jeśli będziesz o nie dbać, odwdzięczą się latami bezproblemowej jazdy.
Jeśli masz auto z DSG albo myślisz o kupnie takiego, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwym użytkowaniu. Jak coś cię niepokoi albo masz problem, nie kombinuj sam - jedź do dobrego warsztatu, który zna się na automatach. Dobra opieka sprawi, że będziesz mógł cieszyć się swoim autem przez długi czas.