Cześć! Dziś przyjrzymy się automatycznym skrzyniom biegów EDC, które znajdziesz głównie w autach Renault i Nissana. To nowoczesne rozwiązanie, które łączy komfort automatycznej skrzyni biegów z wydajnością skrzyni manualnej. Dowiesz się, jak działa, jakie ma zalety i na co zwracać uwagę przy eksploatacji.

Co to w ogóle jest ta automatyczna skrzynia EDC?

EDC to skrót od "Efficient Dual Clutch" (wydajna skrzynia dwusprzęgłowa). To rozwiązanie opracowane przez Renault, które działa podobnie jak niemieckie DSG. Skrzynia EDC zadebiutowała w 2010 roku i szybko stała się popularnym wyborem wśród kierowców ceniących komfort i dynamiczną jazdę.

Jak to działa?

Podobnie jak w przypadku DSG, skrzynia EDC ma dwa sprzęgła i dwa zespoły biegów:

  • pierwsze sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5),
  • drugie sprzęgło zajmuje się biegami parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, gdy jedziesz na jednym biegu, drugi zespół już przygotowuje następne przełożenie. To zapewnia błyskawiczną zmianę biegów - nawet w 290 milisekund!

Z czego składa się taka automatyczna skrzynia EDC?

Główne elementy skrzyni EDC to:

  • dwa sprzęgła (mokre lub suche, zależnie od wersji),
  • dwa równoległe wałki,
  • mechatronika sterująca pracą skrzyni,
  • moduł elektroniczny TCU (Transmission Control Unit),
  • pompa oleju,
  • system chłodzenia,
  • czujniki temperatury i położenia,
  • zespoły synchronizatorów.

W jakich autach znajdziesz automatyczne skrzynie EDC?

Skrzynia EDC jest montowana głównie w autach:

  • Renault: Clio, Megane, Captur, Kadjar
  • Dacia: Duster, Logan
  • Nissan: Qashqai, Juke (w niektórych wersjach)

Znajdziesz ją zarówno w małych autach miejskich, jak i większych SUV-ach czy kompaktach.

Co jest fajnego w automatycznej skrzyni EDC?

  • szybka i płynna zmiana biegów,
  • niższe zużycie paliwa w porównaniu do klasycznych automatów,
  • możliwość jazdy w trybie automatycznym lub manualnym,
  • dobra współpraca z silnikami o różnej mocy,
  • relatywnie prosta konstrukcja (w porównaniu do niektórych konkurencyjnych rozwiązań),
  • lżejsza od tradycyjnych automatów,
  • sportowy charakter w trybie manualnym.

A jakie są minusy i częste problemy?

Wady skrzyni EDC:

  • wyższy koszt zakupu w porównaniu do manualnej,
  • droższe naprawy niż w przypadku skrzyń manualnych,
  • wymaga regularnej wymiany oleju,
  • może szarpać przy powolnej jeździe (np. podczas parkowania).

Najczęstsze usterki:

  • awarie mechatroniki,
  • zużycie sprzęgieł (szczególnie w wersjach z suchymi sprzęgłami),
  • problemy z elektrozaworami,
  • wycieki oleju,
  • usterki czujników.

Jak dbać o automatyczną skrzynię EDC?

Aby Twoja skrzynia EDC służyła długo i bezawaryjnie:

  • wymieniaj olej zgodnie co 60,
  • używaj tylko dedykowanego oleju przekładniowego,
  • nie przegrzewaj skrzyni (unikaj agresywnej jazdy),
  • wykonuj regularne przeglądy w sprawdzonych serwisach,
  • nie ignoruj niepokojących objawów (szarpanie, hałasy),
  • rozgrzej skrzynię przed dynamiczną jazdą.

Podsumowanie

Automatyczna skrzynia EDC to nowoczesne i skuteczne rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w miejskiej jeździe, jak i na trasie. Łączy zalety automatycznej i manualnej skrzyni biegów, oferując komfort i dynamikę jazdy. Jednak, jak każda zaawansowana technologia, wymaga odpowiedniej obsługi i konserwacji.

Jeśli planujesz zakup auta ze skrzynią EDC lub już jesteś jej właścicielem, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwej eksploatacji. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się ze specjalistą, który zna się na tego typu przekładniach. Odpowiednia dbałość o skrzynię EDC pozwoli Ci cieszyć się komfortową jazdą przez długie lata.