Cześć! Dziś przyjrzymy się automatycznym skrzyniom biegów EDC, które znajdziesz głównie w autach Renault i Nissana. To nowoczesne rozwiązanie, które łączy komfort automatycznej skrzyni biegów z wydajnością skrzyni manualnej. Dowiesz się, jak działa, jakie ma zalety i na co zwracać uwagę przy eksploatacji.
Co to w ogóle jest ta automatyczna skrzynia EDC?
EDC to skrót od "Efficient Dual Clutch" (wydajna skrzynia dwusprzęgłowa). To rozwiązanie opracowane przez Renault, które działa podobnie jak niemieckie DSG. Skrzynia EDC zadebiutowała w 2010 roku i szybko stała się popularnym wyborem wśród kierowców ceniących komfort i dynamiczną jazdę.
Jak to działa?
Podobnie jak w przypadku DSG, skrzynia EDC ma dwa sprzęgła i dwa zespoły biegów:
- pierwsze sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5),
- drugie sprzęgło zajmuje się biegami parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, gdy jedziesz na jednym biegu, drugi zespół już przygotowuje następne przełożenie. To zapewnia błyskawiczną zmianę biegów - nawet w 290 milisekund!
Z czego składa się taka automatyczna skrzynia EDC?
Główne elementy skrzyni EDC to:
- dwa sprzęgła (mokre lub suche, zależnie od wersji),
- dwa równoległe wałki,
- mechatronika sterująca pracą skrzyni,
- moduł elektroniczny TCU (Transmission Control Unit),
- pompa oleju,
- system chłodzenia,
- czujniki temperatury i położenia,
- zespoły synchronizatorów.
W jakich autach znajdziesz automatyczne skrzynie EDC?
Skrzynia EDC jest montowana głównie w autach:
- Renault: Clio, Megane, Captur, Kadjar
- Dacia: Duster, Logan
- Nissan: Qashqai, Juke (w niektórych wersjach)
Znajdziesz ją zarówno w małych autach miejskich, jak i większych SUV-ach czy kompaktach.
Co jest fajnego w automatycznej skrzyni EDC?
- szybka i płynna zmiana biegów,
- niższe zużycie paliwa w porównaniu do klasycznych automatów,
- możliwość jazdy w trybie automatycznym lub manualnym,
- dobra współpraca z silnikami o różnej mocy,
- relatywnie prosta konstrukcja (w porównaniu do niektórych konkurencyjnych rozwiązań),
- lżejsza od tradycyjnych automatów,
- sportowy charakter w trybie manualnym.
A jakie są minusy i częste problemy?
Wady skrzyni EDC:
- wyższy koszt zakupu w porównaniu do manualnej,
- droższe naprawy niż w przypadku skrzyń manualnych,
- wymaga regularnej wymiany oleju,
- może szarpać przy powolnej jeździe (np. podczas parkowania).
Najczęstsze usterki:
- awarie mechatroniki,
- zużycie sprzęgieł (szczególnie w wersjach z suchymi sprzęgłami),
- problemy z elektrozaworami,
- wycieki oleju,
- usterki czujników.
Jak dbać o automatyczną skrzynię EDC?
Aby Twoja skrzynia EDC służyła długo i bezawaryjnie:
- wymieniaj olej zgodnie co 60,
- używaj tylko dedykowanego oleju przekładniowego,
- nie przegrzewaj skrzyni (unikaj agresywnej jazdy),
- wykonuj regularne przeglądy w sprawdzonych serwisach,
- nie ignoruj niepokojących objawów (szarpanie, hałasy),
- rozgrzej skrzynię przed dynamiczną jazdą.
Podsumowanie
Automatyczna skrzynia EDC to nowoczesne i skuteczne rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w miejskiej jeździe, jak i na trasie. Łączy zalety automatycznej i manualnej skrzyni biegów, oferując komfort i dynamikę jazdy. Jednak, jak każda zaawansowana technologia, wymaga odpowiedniej obsługi i konserwacji.
Jeśli planujesz zakup auta ze skrzynią EDC lub już jesteś jej właścicielem, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwej eksploatacji. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się ze specjalistą, który zna się na tego typu przekładniach. Odpowiednia dbałość o skrzynię EDC pozwoli Ci cieszyć się komfortową jazdą przez długie lata.