Cześć! Dziś pogadamy o skrzyniach biegów Power Shift. To taka sprytna automatyczna skrzynia biegów, która potrafi nieźle namieszać - zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Powiem ci, dlaczego jedni kierowcy ją uwielbiają, a inni omijają szerokim łukiem, i co w niej jest takiego wyjątkowego.

Co to w ogóle jest ta skrzynia Power Shift?

Power Shift to nazwa, którą Ford nadał swojej wersji skrzyni z podwójnym sprzęgłem (DCT - Dual Clutch Transmission). To taki miks między manualną a automatyczną skrzynią. Ford zaczął ją stosować w 2010 roku i od tego czasu zbiera zarówno pochwały, jak i sporo krytyki.

Jak to działa?

Wyobraź sobie, że masz dwie skrzynie biegów w jednej obudowie. Jedna zajmuje się nieparzystymi biegami (1, 3, 5), a druga parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym. Dzięki temu, jak jedziesz na jednym biegu, skrzynia już szykuje następny. Zmiana biegu trwa ułamek sekundy - szybciej niż mrugniesz okiem. To dlatego jazda może być taka dynamiczna i oszczędna.

Z czego składa się taka skrzynia Power Shift?

To dość skomplikowana zabawka. Oto główne części: 

  1. podwójne sprzęgło suche lub mokre,
  2. dwa wałki wejściowe,
  3. dwa wałki wyjściowe,
  4. zestaw kół zębatych,
  5. siłowniki do sterowania sprzęgłami,
  6. moduł sterujący TCM (Transmission Control Module),
  7. różne czujniki (prędkości, temperatury itp.),
  8. mechanizm wybieraka biegów.

Każda z tych części ma ważne zadanie, żeby wszystko działało jak w zegarku.

W jakich autach znajdziesz skrzynie Power Shift?

Chociaż nazwa Power Shift jest kojarzona głównie z Fordem, podobne technologie są stosowane przez różnych producentów. Oto przykłady:

  • Ford:
    • Focus (od 2010 roku, w tym nowsze modele)
    • Fiesta (od 2010 roku, w tym nowsze modele)
    • EcoSport
    • Kuga (niektóre wersje)
    • Mondeo (wybrane roczniki)
  • Volvo (używa technologii podobnej do Power Shift w niektórych modelach):
    • S40
    • V40
    • V50
    • C30
  • Getrag (producent skrzyń biegów) dostarcza podobne skrzynie dla różnych marek, w tym:
    • Mitsubishi Lancer
    • Dodge Dart
    • Chrysler 200

Warto pamiętać, że choć Ford ograniczył stosowanie skrzyń Power Shift w niektórych regionach, technologia dwusprzęgłowa jest nadal rozwijana i stosowana przez różnych producentów.

Co jest fajnego w skrzyni Power Shift?

  1. szybko zmienia biegi,
  2. oszczędza paliwo lepiej niż stare automaty,
  3. możesz sam zmieniać biegi, jak ci się zachce (tryb manualny),
  4. auto lepiej przyspiesza niż z tradycyjnym automatem,
  5. jest lżejsza niż klasyczny automat, co wpływa na osiągi.

A jakie są minusy i częste problemy?

No cóż, tu zaczynają się schody. Power Shift ma swoje kaprysy:

  1. problemy z płynnością pracy - może szarpać przy niskich prędkościach,
  2. awarie modułu TCM - to taki mózg skrzyni,
  3. zużycie sprzęgieł - suche sprzęgła nie lubią korków i częstego ruszania,
  4. wycieki oleju, głównie przez uszkodzenie tłumika drgań (znajdujący się wewnątrz skrzyni który opiekuje),
  5. droższe w naprawie niż zwykłe manualne skrzynie.

Najczęściej psuje się:

  • moduł TCM,
  • sprzęgła,
  • siłowniki wybieraka biegów,
  • uszczelniacze.

Jak dbać o skrzynię Power Shift?

Żeby twoja skrzynia Power Shift długo i dobrze działała, warto przestrzegać kilku zasad:

  1. regularnie aktualizuj oprogramowanie skrzyni - Ford wydawał sporo poprawek,
  2. nie przeciążaj auta - ta skrzynia nie lubi ciężkiej pracy,
  3. w korkach staraj się utrzymywać stałą, niską prędkość zamiast ciągłego ruszania i zatrzymywania się - to mniej obciąża sprzęgła,
  4. jeśli musisz stać w korku, trzymaj nogę na hamulcu, a nie "balansuj" na pedale gazu,
  5. rób przeglądy - mechanik wcześniej wyłapie potencjalne problemy,
  6. jeśli czujesz, że coś jest nie tak - nie zwlekaj z wizytą w serwisie.

Podsumowanie

Skrzynie Power Shift to ciekawy pomysł Forda na połączenie zalet manualnej i automatycznej skrzyni. Dają frajdę z jazdy i oszczędność paliwa, ale mają też swoje wady. Jeśli masz auto z Power Shiftem albo myślisz o kupnie takiego, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwym użytkowaniu.

Jak coś cię niepokoi albo masz problem, nie kombinuj sam - jedź do dobrego warsztatu, który zna się na tych skrzyniach. Dobra opieka sprawi, że będziesz mógł cieszyć się swoim autem przez długi czas. A jeśli zastanawiasz się nad kupnem używanego Forda z Power Shiftem, dokładnie sprawdź historię serwisową i stan skrzyni - może to zaoszczędzić ci sporo nerwów i pieniędzy w przyszłości.