Cześć! Dziś pogadamy o skrzyniach biegów Power Shift. To taka sprytna automatyczna skrzynia biegów, która potrafi nieźle namieszać - zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Powiem ci, dlaczego jedni kierowcy ją uwielbiają, a inni omijają szerokim łukiem, i co w niej jest takiego wyjątkowego.
Co to w ogóle jest ta skrzynia Power Shift?
Power Shift to nazwa, którą Ford nadał swojej wersji skrzyni z podwójnym sprzęgłem (DCT - Dual Clutch Transmission). To taki miks między manualną a automatyczną skrzynią. Ford zaczął ją stosować w 2010 roku i od tego czasu zbiera zarówno pochwały, jak i sporo krytyki.
Jak to działa?
Wyobraź sobie, że masz dwie skrzynie biegów w jednej obudowie. Jedna zajmuje się nieparzystymi biegami (1, 3, 5), a druga parzystymi (2, 4, 6) i wstecznym. Dzięki temu, jak jedziesz na jednym biegu, skrzynia już szykuje następny. Zmiana biegu trwa ułamek sekundy - szybciej niż mrugniesz okiem. To dlatego jazda może być taka dynamiczna i oszczędna.
Z czego składa się taka skrzynia Power Shift?
To dość skomplikowana zabawka. Oto główne części:
- podwójne sprzęgło suche lub mokre,
- dwa wałki wejściowe,
- dwa wałki wyjściowe,
- zestaw kół zębatych,
- siłowniki do sterowania sprzęgłami,
- moduł sterujący TCM (Transmission Control Module),
- różne czujniki (prędkości, temperatury itp.),
- mechanizm wybieraka biegów.
Każda z tych części ma ważne zadanie, żeby wszystko działało jak w zegarku.
W jakich autach znajdziesz skrzynie Power Shift?
Chociaż nazwa Power Shift jest kojarzona głównie z Fordem, podobne technologie są stosowane przez różnych producentów. Oto przykłady:
- Ford:
- Focus (od 2010 roku, w tym nowsze modele)
- Fiesta (od 2010 roku, w tym nowsze modele)
- EcoSport
- Kuga (niektóre wersje)
- Mondeo (wybrane roczniki)
- Volvo (używa technologii podobnej do Power Shift w niektórych modelach):
- S40
- V40
- V50
- C30
- Getrag (producent skrzyń biegów) dostarcza podobne skrzynie dla różnych marek, w tym:
- Mitsubishi Lancer
- Dodge Dart
- Chrysler 200
Warto pamiętać, że choć Ford ograniczył stosowanie skrzyń Power Shift w niektórych regionach, technologia dwusprzęgłowa jest nadal rozwijana i stosowana przez różnych producentów.
Co jest fajnego w skrzyni Power Shift?
- szybko zmienia biegi,
- oszczędza paliwo lepiej niż stare automaty,
- możesz sam zmieniać biegi, jak ci się zachce (tryb manualny),
- auto lepiej przyspiesza niż z tradycyjnym automatem,
- jest lżejsza niż klasyczny automat, co wpływa na osiągi.
A jakie są minusy i częste problemy?
No cóż, tu zaczynają się schody. Power Shift ma swoje kaprysy:
- problemy z płynnością pracy - może szarpać przy niskich prędkościach,
- awarie modułu TCM - to taki mózg skrzyni,
- zużycie sprzęgieł - suche sprzęgła nie lubią korków i częstego ruszania,
- wycieki oleju, głównie przez uszkodzenie tłumika drgań (znajdujący się wewnątrz skrzyni który opiekuje),
- droższe w naprawie niż zwykłe manualne skrzynie.
Najczęściej psuje się:
- moduł TCM,
- sprzęgła,
- siłowniki wybieraka biegów,
- uszczelniacze.
Jak dbać o skrzynię Power Shift?
Żeby twoja skrzynia Power Shift długo i dobrze działała, warto przestrzegać kilku zasad:
- regularnie aktualizuj oprogramowanie skrzyni - Ford wydawał sporo poprawek,
- nie przeciążaj auta - ta skrzynia nie lubi ciężkiej pracy,
- w korkach staraj się utrzymywać stałą, niską prędkość zamiast ciągłego ruszania i zatrzymywania się - to mniej obciąża sprzęgła,
- jeśli musisz stać w korku, trzymaj nogę na hamulcu, a nie "balansuj" na pedale gazu,
- rób przeglądy - mechanik wcześniej wyłapie potencjalne problemy,
- jeśli czujesz, że coś jest nie tak - nie zwlekaj z wizytą w serwisie.
Podsumowanie
Skrzynie Power Shift to ciekawy pomysł Forda na połączenie zalet manualnej i automatycznej skrzyni. Dają frajdę z jazdy i oszczędność paliwa, ale mają też swoje wady. Jeśli masz auto z Power Shiftem albo myślisz o kupnie takiego, pamiętaj o regularnych przeglądach i właściwym użytkowaniu.
Jak coś cię niepokoi albo masz problem, nie kombinuj sam - jedź do dobrego warsztatu, który zna się na tych skrzyniach. Dobra opieka sprawi, że będziesz mógł cieszyć się swoim autem przez długi czas. A jeśli zastanawiasz się nad kupnem używanego Forda z Power Shiftem, dokładnie sprawdź historię serwisową i stan skrzyni - może to zaoszczędzić ci sporo nerwów i pieniędzy w przyszłości.