Wprowadzenie

Lockup w skrzyni biegów to często niedoceniany, lecz niezwykle ważny element współczesnych skrzyń biegów automatycznych. Umożliwia on większą efektywność, zmniejsza zużycie paliwa i obniża temperaturę pracy. W niniejszym artykule dokładnie przyjrzymy się, czym jest lockup, jak działa, po co jest montowany w skrzyniach biegów oraz jakie są objawy jego awarii.

Lockup: Czym Jest?

Lockup to sprzęgło blokujące, które umożliwia zwiększenie efektywności przekładni oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Działa poprzez tymczasowe zablokowanie przekładni hydrokinetycznej, co pozwala na bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika na skrzynie biegow a zatem i na koła. Jest on montowany w skrzyniach biegów automatycznych, aby zapewnić płynne zmiany biegów i jednocześnie zminimalizować straty w energii.

Po Co Jest Montowany Lockup w Skrzyni Biegów?

Lockup pełni kilka kluczowych funkcji w skrzyni biegów automatycznej:

a. Zwiększenie efektywności

Lockup poprawia efektywność przekładni, zastępując przekładnię hydrokinetyczną na wyższych biegach eliminując poślizg podczas jej działania i łącząc silnik na sztywno ze skrzynia biegów. Dzięki temu silnik pracuje efektywniej, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

b. Redukcja zużycia paliwa

Jednym z głównych zastosowań lockup jest redukcja zużycia paliwa. Bezpośrednie przeniesienie napędu eliminuje straty w energii, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

c. Obniżenie temperatury pracy

Lockup pomaga obniżyć temperaturę pracy skrzyni biegów, co ma istotne znaczenie dla przedłużenia jej żywotności. Wysoka temperatura może prowadzić do szybszego zużycia się oleju który straci właściwości smarne co doprowadzi do szybszego zużycia się elementów skrzyni biegów skracając jej żywotności.

Objawy Uszkodzenia Lockup

Lockup, jak każdy inny komponent mechaniczny, może ulec awarii. Oto niektóre objawy wskazujące na uszkodzenie lockup w skrzyni biegów:

a. Wibracje podczas jazdy

Jednym z najbardziej powszechnych objawów uszkodzonego lockup jest występowanie wibracji podczas jazdy. Wibracje te są spowodowane przez nieprawidłowe sprzężenie napędu z silnika do skrzyni biegów, co może prowadzić do nierównomiernego działania pojazdu. Występuje wtedy wibracja dużej częstotliwości. Opisując potocznie „jazda po tarce”

b. Nieprawidłowe działanie przekładni

Uszkodzony lockup może wpływać na działanie przekładni, powodując problemy z przełączaniem biegów. Pojazd może nieprawidłowo reagować na polecenia kierowcy, z opóźnionymi zmianami biegów lub nieprawidłowym działaniem.

c. Zwiększone zużycie paliwa

W przypadku uszkodzenia lockup, pojazd może zużywać więcej paliwa, ponieważ nie jest w stanie osiągnąć maksymalnej efektywności przekładni. Jeśli zauważysz gwałtowny wzrost zużycia paliwa, może to być spowodowane problemami z lockup. W takiej sytuacji zazwyczaj towarzyszy również uślizg, przeciąganie obrotów podczas zmiany biegów.

d. Wysoka temperatura pracy skrzyni biegów

Uszkodzony lockup może prowadzić do wzrostu temperatury pracy skrzyni biegów. Wysoka temperatura może powodować przegrzewanie się skrzyni biegów, co z kolei może prowadzić do uszkodzenia elementów skrzyni biegów.

Czy Lockup Często Się Psuje?

Lockup to stosunkowo trwały element w skrzyni biegów automatycznych, jednak jak każdy komponent mechaniczny, może ulec awarii. Awaria lockup może być wynikiem naturalnego zużycia, nieprawidłowego użytkowania pojazdu, jednakże zazwyczaj jest to po prostu  zaniedbanie interwałów olejowych. Co uszkadza sterowanie Lockup. Ogólnie rzecz biorąc, lockup nie psuje się zbyt często, ale warto zwracać uwagę na objawy uszkodzenia, aby uniknąć dalszych problemów związanych z eksploatacją pojazdu.

Podsumowanie

Lockup w skrzyni biegów automatycznych to istotny element, który przyczynia się do zwiększenia efektywności przekładni, obniżenia zużycia paliwa i temperatury pracy skrzyni biegów. Awaria lockup może prowadzić do wibracji podczas jazdy, problemów z przełączaniem biegów, zwiększonego zużycia paliwa oraz wzrostu temperatury pracy skrzyni biegów. Chociaż lockup nie ulega awarii często, warto zwracać uwagę na objawy uszkodzenia, aby zapewnić długotrwałe i bezproblemowe użytkowanie pojazdu.