Cześć! Jeśli jesteś właścicielem Forda z automatyczną skrzynią biegów 8F35 lub po prostu interesujesz się nowoczesnymi rozwiązaniami w samochodach, to ten artykuł jest dla Ciebie. Zajmiemy się tutaj skrzynią 8F35 – jej budową, funkcjonowaniem, występowaniem w różnych modelach Forda, typowymi usterkami oraz ich skutkami i przyczynami.

Budowa i funkcjonowanie skrzyni biegów 8F35

Skrzynia biegów 8F35 to zaawansowana, automatyczna skrzynia ośmiobiegowa, która znalazła zastosowanie w wielu modelach Forda. Charakteryzuje się płynną zmianą biegów i efektywnością paliwową, co sprawia, że jest popularna wśród kierowców ceniących komfort i ekonomię jazdy. Składa się z wielu skomplikowanych komponentów, takich jak sprzęgła wielopłytkowe, zestawy planetarnych przekładni zębatych oraz zaawansowany system elektroniczny do sterowania pracą skrzyni.

Modele Forda z skrzynią 8F35

Skrzynia 8F35 jest montowana w różnych modelach Forda, takich jak Ford Escape, Ford Edge, a także w niektórych wersjach Forda Focus i Fusion oraz w Ford Transit Connect. Jeśli posiadasz jeden z tych modeli, prawdopodobnie korzystasz z zalet tej nowoczesnej skrzyni biegów.

Typowe usterki i problemy

Rozebrana na części skrzynia Ford 8F35

Niestety, żadna skrzynia biegów nie jest wolna od potencjalnych problemów. W przypadku skrzyni 8F35, typowe usterki obejmują problemy z nieprawidłową zmianą biegów, opóźnioną reakcję na zmianę położenia dźwigni selektora, a czasami również wycieki oleju przekładniowego. Te problemy mogą wynikać zarówno z uszkodzeń mechanicznych, jak i problemów z oprogramowaniem sterującym skrzynią. Z powodu zaawansowania technologicznego blok elektrozaworów sterujących skrzynią wymaga specjalnego kodu kalibracyjnego, bez którego sterownik elektroniczny (komputer, TCM) nie będzie w stanie płynnie zmieniać biegów. Poza tym w niektórych modelach forda uszkodzeniu ulega przekładnia planetarna, która opiłkując uszkadza w szczególności sterownik hydrauliczny przez który degradacja kolejnych elementów skrzyni, to już kwestia dość krótkiego czasu. 

Objawy awarii skrzyni 8F35

Rozpoznawanie problemów ze skrzynią biegów 8F35 w samochodach Ford jest kluczowe dla zapewnienia jej prawidłowego funkcjonowania i uniknięcia kosztownych napraw. Oto bardziej szczegółowe objawy, na które warto zwrócić uwagę:

  1. Szarpanie przy zmianie biegów: Niektóre pojazdy mogą wykazywać ostre zmiany biegów (niekomfortowe szarpnięcia) na wyższy i niższy, szczególnie w modelach Edge/Nautilus ze skrzynią biegów 8F57. Te problemy mogą być oznaką zużycia sprzęgieł, problemów z solenoidami lub wynikać z różnych parametrów oprogramowania PCM i wymagają przeprogramowania modułu.
  2. Wyciek oleju: W niektórych pojazdach Focus / Transit Connect / Edge / Nautilus wyposażonych w skrzynię biegów 8F35 mogą występować wycieki płynu z uszczelnienia półosi skrzyni biegów.
  3. Problem z wstecznym: W przypadku niektórych pojazdów Edge / Nautilus / Transit Connect z 8F35 mogą występować opóźnione problemy z włączeniem biegu wstecznego, co może być spowodowane zanieczyszczeniem płytki separatora korpusu zaworu.
  4. Nieoczekiwane przeskakiwanie biegów: Skrzynia, która sama zmienia biegi w sposób nieoczekiwany lub nieprzewidywalny, może sygnalizować problemy z elektroniką lub zużycie mechanicznych części wewnętrznych.
  5. Trudności w uruchomieniu pojazdu: Problemy ze skrzynią mogą czasami wpływać na proces uruchamiania samochodu, zwłaszcza jeśli skrzynia nie przechodzi prawidłowo w tryb neutralny.
  6. Niestandardowe dźwięki: Dźwięki takie jak stukanie, piski czy warkotanie mogą wskazywać na zużycie łożysk, zębatek lub innych części mechanicznych skrzyni biegów.
  7. Wibracje: Nietypowe wibracje, szczególnie odczuwalne przy określonych prędkościach lub podczas zmiany biegów, mogą wskazywać na problem ze sprzęgłem hydrostatycznym, a dokładniej mówiąc ze sprzęgłem Lock Up.
  8. Światła kontrolne na desce rozdzielczej: Jeśli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ostrzegawcza skrzyni biegów lub ogólny wskaźnik usterki (check engine), może to być sygnałem problemów ze skrzynią.
  9. Kody błędów: Podłączenie pojazdu do komputera diagnostycznego może ujawnić konkretne kody błędów związane ze skrzynią biegów, co pomoże w dokładniejszym zdiagnozowaniu problemu.
    Oto kilka przykładowych kodów błędów, które mogą wystąpić w skrzyni 8F35:
    • P0730: Nieprawidłowe przełożenie biegu. Ten kod jest ogólnym sygnałem, że skrzynia biegów nie działa zgodnie z oczekiwaniami i może wskazywać na problem z przekładniami, solenoidami lub kontrolą elektroniczną.
    • P0751: Usterka solenoidu zmiany biegu A (SSA). Wskazuje na problem z solenoidem odpowiedzialnym za sterowanie jednym z biegów.
    • P0756: Usterka solenoidu zmiany biegu B (SSB). Podobnie jak w przypadku kodu P0751, ten kod wskazuje na problem z innym solenoidem sterującym zmianą biegów.
    • P2714: Usterka ciśnienia sprzęgła D. Oznacza to, że może występować problem z jednym ze sprzęgieł wewnątrz skrzyni, co wpływa na zmianę biegów.
    • P2701: Usterka sprzęgła przekładniowego A. Wskazuje na problem z konkretnym sprzęgłem w skrzyni biegów, co może prowadzić do trudności z prawidłową zmianą biegów.

      Te kody są jedynie przykładami i mogą być interpretowane różnie w zależności od specyfiki pojazdu. W przypadku pojawienia się jakiegokolwiek kodu błędu, zaleca się przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki w celu ustalenia dokładnej przyczyny problemu i odpowiedniego sposobu naprawy.

  10. Zmiana charakterystyki jazdy: Ogólna zmiana w odczuciach podczas jazdy, taka jak opóźnienie reakcji na zmianę biegów lub zmniejszona reakcja na przyspieszenie, również mogą być oznakami problemów ze skrzynią.

Ważne jest, aby w przypadku zauważenia jakichkolwiek z powyższych objawów, jak najszybciej skontaktować się z profesjonalnym serwisem. Wczesna diagnoza i naprawa mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom skrzyni biegów.

Skutki braku konserwacji

Brak regularnej konserwacji i wymiany oleju w skrzyni 8F35 może prowadzić do poważnych uszkodzeń. Olej przekładniowy, który nie jest wymieniany zalecaną częstotliwością co minimum 60000 km, a w niektórych przypadkach nawet częściej (wszystko zależy jak samochód jest używany - tryb miastowy) na pewno przyczyni się do szybszego zużycia oleju który traci swoje właściwości smarujące i chłodzące, co zwiększa ryzyko przegrzania i uszkodzenia wewnętrznych komponentów skrzyni. Nie wymieniany olej przyczynia się również do uszkodzenia sterownika hydraulicznego o którym pisaliśmy powyżej.

Przyczyny usterek

Przyczyny problemów ze skrzynią 8F35 często wynikają z naturalnego zużycia materiałowego, jednak mogą również być spowodowane błędami w oprogramowaniu sterującym skrzynią, niewłaściwą eksploatacją pojazdu lub zaniedbaniami w regularnej konserwacji. Wśród konkretnych części skrzyni biegów, które mogą ulec uszkodzeniu, szczególnie warte uwagi są:

  1. Sprzęgła wielopłytkowe: Ze względu na intensywną pracę i ciągły kontakt z olejem przekładniowym, sprzęgła te mogą ulec zużyciu, co prowadzi do problemów z prawidłową zmianą biegów.
  2. Solenoidy i zawory sterujące: Elementy te są odpowiedzialne za kontrolę przepływu oleju w skrzyni i jej prawidłowe funkcjonowanie. Awaria tych komponentów może powodować nieregularności w zmianie biegów lub ich „zacinanie”.
  3. Elektronika sterująca: Usterki w oprogramowaniu lub uszkodzenia elektronicznych komponentów sterujących mogą powodować nieprawidłowe działanie skrzyni.
  4. Łożyska i zębatki: Te mechaniczne części mogą ulec zużyciu, szczególnie przy braku odpowiedniej konserwacji i wymiany oleju, co skutkuje nieprawidłową pracą skrzyni i niepokojącymi dźwiękami.

Warto więc regularnie sprawdzać stan skrzyni biegów i stosować się do zaleceń producenta odnośnie jej serwisowania. Zwracanie uwagi na wczesne objawy problemów i szybka reakcja na nie są kluczowe w zapobieganiu poważniejszym awariom i przedłużeniu żywotności skrzyni biegów.

8f35

Podsumowanie

Skrzynia biegów 8F35 w samochodach Ford to zaawansowany mechanizm, który zapewnia komfort i efektywność jazdy. Aby jednak cieszyć się jej niezawodnością, niezbędna jest właściwa konserwacja i zrozumienie potencjalnych problemów. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci lepiej zrozumieć jej działanie i zachęcił do dbania o ten kluczowy element Twojego Forda.

Pozdrawiamy grupa JPSA.