Automatyczna skrzynia biegów jak sama nazwa wskazuje, wyręcza nas w zakresie zmiany biegów i wciskania sprzęgła do płynnego ich załączania.

Płynna praca automatycznej skrzyni biegów jest jej największą zaletą. Dzięki zautomatyzowaniu zmiany biegów, możemy jeszcze bardzie cieszyć się jazdą, nie myśląc o tym, że trzeba zmienić bieg czy wcisnąć sprzęgło. Szczególnie przydatne jest to w ruchu miejskim, gdzie częstotliwość powtarzania tych czynności jest tak duża, że czasem nie wiemy czy bardziej boli nas noga, ręka czy być może to nasza psychika jest wykończona ciągłą powtarzalnością ruchów. ;)

automatyczne skrzynie biegów

Awaryjność automatycznych skrzyń biegów jest uzależniona od wielu czynników. Pierwszy z nich to jakość materiałów z jakich produkowane są części i sposób ich zaprojektowania. Drugi czynnik to szeroko pojęte warunki eksploatacji. Skrzynia, która ma duży przebieg autostradowy będzie w zdecydowanie lepszym stanie niż ta sama transmisja o tym samym przebiegu ale używana w trybie miejskim. Poza tym ważny jest również sposób w jaki będzie używana przez właściciela oraz częstość zmiany oleju.

A zatem jak sprawdzić czy auto z automatyczną skrzynią, które chcemy kupić jest dobrym egzemplarzem?

Po pierwsze samochód, który zaczynamy testować musi być zimny. To pierwszy warunek. Dzięki któremu sprawdzimy jakość zmiany biegów przy niskich temperaturach oleju. Następnie potrzebujemy rozgrzać olej w skrzyni do jego temperatury roboczej. Jest to około 80-120 stopni Celsjusza. W przypadku każdej skrzyni będzie to około 30-40 minut jazdy miejskie. Zmiany biegów powinny być jak najmniej odczuwalne. Niskie temperatury oleju to jego większa gęstość a zatem zapinanie biegów może być trochę argesywniejsze niż po kilku minutach jazdy. Przydatne będzie też sprawdzenie skrzyni pod różnymi obciążeniami. Użycie pedału przyspieszenia w zakresie 20% , 50% i 80% podczas rozpędzania od 0 do najwyższego biegu będzie dobrze modulowało przeniesienie momentu. Wtedy będziemy w stanie określić czy dobrze zmienia biegi w każdej sytuacji.

Bardzo ważnym elementem podczas przejażdżki testowej jest wskaźnik obrotów i odgłos silnika. Poprzez jego obserwacje widzimy czy skrzynia uślizguje się czy pozytywnie załącza poszczególne kosze sprzęgłowe. Znając charakterystykę zmiany biegów możemy określić czy tzw. „Lock up” włącza się w odpowiednim monecie, czy nie powstają wibracje podczas jego załączenia i czy nie falują obroty po jego załączeniu. Używając słowa „Lock up” nie każdy może wie co to jest, tak wiec postaram się wyjaśnić na czym polega jego działanie. Lock up jest to dodatkowy zestaw tarcz sprzęgłowych, zamontowanych w sprzęgle hydrokinetycznym, które w określonych warunkach sprzęża silnik ze skrzynią na „sztywno”, bez poślizgu, który powstaje w wyniku pracy sprzęgła hydrokinetycznego. Sprzęgło Lock Up w nowoczesnych automatycznych skrzyniach biegów zaczyna być załączane już od pierwszego biegu. Wszystko oczywiście w zależności od obciążenia silnika. Ponieważ gdy dochodzi do jego nadmiernego obciążenia, np. zaczynając podjazd pod górę, komputer skrzyni biegów, rozłączy Lock Up w celu podniesienia obrotów lub zmieni bieg na niższy. Można by powiedzieć że to taki dodatkowy bieg do każdego biegu.

  • Uślizg sprzęgła w trakcie lub po załączeniu biegu (widoczny na obrotomierzu)
  • Uślizg zakończony uderzeniem
  • Wibracje
  • Falowanie obrotów
  • Słabo albo wcale nieodczuwalne zmiany biegów. (tu obrotomierz jest bardzo przydatny).

Takie zachowanie przekładni powinno dyskwalifikować pojazd z zakupu.

Przynajmniej w cenie, która nie uwzględnia dyskontu na poczet jej remontu . ;)

Dobrze jest mieć choć minimalne doświadczenie w jeździe automatem, ponieważ mamy ich kilka rodzajów.

  • CVT -bezstopniowe skrzynie
  • DSG -dwusprzęgłowe skrzynie
  • Konwencjonalne Hydrauliczne skrzynie

Ale to przedstawię państwu w następnym artykule.